روش های که به وسیله آن می شود مطالب و مباحث را به مدت بیشتری در ذهن نگه داشت

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

من می خواهیم در اینجا برای شما روش های را که خود در مورد به یاد نگه داشتن مطالب تجربه کرده، آموزش دهم بنابرین دوستان عزیز، علاقه دارم که به مطالب من توجه کنید.

روش اول: خوب این روش را فکر کنم که همه شما بدانید یا حداقل نامش به گوش شما رسیده یا آن را به طور ناخوادگاه انجام داده باشید این روش یکی از بهترین روش ها برای به یاد ماندن بیشتر مطالب در ذهن است.

خوب، این روش به نام روش کاربردی کردن مطالب معروف است در این روش فرد قواعدی را که آموخته است سعی می کند که در جاهایی که این قواعد کاربرد دارد به وسیله اندیشیدن، پیاده نماید مثلا ما در دوران کنکور یا دانشگاه تلاش و کوشش خود را این قرار داده بودیم که قواعد فیزیک یا ریاضی یا شیمی را در تمرین هایی که به ما می دادند پیاده کنیم یا در دوران طلبگی تلاش و کوشش خود را این قرار داده بودیم، قواعدی را که در علم صرف و نحو یاد گرفته بودیم را در متون عربی که می خوانیدیم پیاده کنیم و البته، همچنین قواعد منطق را در مناظرات علمی خود لحاظ داریم.

چیزی که در این روش بسیار مهم می نماید این می باشد که در مرحله اول تمام سعی و تلاش خود را این قرار دهیم که خود و سعی شود فقط خود، به حل مسائل و تمرین هایمان بپردازیم زیرا این روش در این حالت کارسازتر می نماید و البته اگر بعد از مدت زیادی اندیشیدن نتوانستیم به حل آن نائل شویم در مرحله دوم باید جواب آن را به هر نحوی که ممکن است جویا شویم و پس از حل شدن مسئله مورد نظر و تمرین کردن و دقت در حل آن به سراغ مسئله دیگر برویم.

روش دوم: این روش به نام روش استفاده از وسیله ای به نام لایتنر معروف است در این روش ابتدا باید استفاده کردن از این وسیله را یاد بگریم که کاری ندارد، چیزی که در این روش شایان ذکر است این می باشد که این روش بسیار زمانبر می باشد زیرا در این روش شما هم باید      فلش کارت تهیه نمایید و هم هر روز باید مطالبی را که در طول فرایند استفاده از لایتنر حفظ نموده اید کنترل نماید که آیا در حافظه شما مانده است یا نه؟؟؟ و همچنین بارها آن مطالب را تکرار نمایید که در آینده، که باید جوابگو این وسیله باشید به خاطر شما مانده باشد من از این روش در پایه ششم طلبگی برای حفظ قواعد صرف و نحو و منطق استفاده کرده ام الان نیز در حفظ کردن لغات انگلیسی استفاده می کنم تجربیات من در حفظ قواعد این بوده است که بعد از پایان فرایند به کار گیری این وسیله، اکثر مطالب حفظ شده در ذهن حدودا تا شش ماه باقی می ماند که به عنوان مثال در امتحاناتی مثل کنکور زمان قابل قبولی است و البته در حفظ و ملکه کردن لغات نیز اینگونه که می گفتند، که این وسیله در ملکه کردن لغات بسیار موفق است، من موفقیت تعریفی را مشاهده نکردم البته این روش در حفظ لغات بهتر از حفظ قواعد عمل می کند. در این روش چیزهای که شایان ذکر می باشد این مطالب می باشد که سعی شود مطالب فلش کارت ها تا می تواند ساده و موجز و همراه با مثال باشد و تکرار مطلب حفظی در هر مرحله لایتنر نیز بر تأثیر گذاری آن می افزاید.

روش سوم: در این روش ما برای یادگیری مطالب به دنبال یک استاد خوب می گردیم که دغدغه تفهیم مطالب را به شاگردان خود داشته باشد.

 در این روش ما باید استادی را برای تدریس انتخاب کنیم که سعی و تلاش او این باشد که مطلب سنگین درسی را با بیانی ساده و عامیانه به شاگردان خود انتقال دهد در اینجا وظیفه شاگرد نیز خوب گوش دادن به مطلب و یاد گرفتن آن است دو نکته در این روش مهم است که باید بیان شود.

 نکته اول اینکه در طول درس شاگرد چیزی که استاد می گوید را ننویسد زیرا نوشتن باعث آن می شود که شاگرد حواس خود را در یادگیری مطلب از دست دهد پس تنها کاری که شاگرد باید در طول کلاس انجام دهد تعمق در سخنان استاد و یادگیری عمیق آن می باشد نکته دوم نیز این می باشد که پس از پایان درس شاگرد آنچه خود از درس استاد یاد گرفته است طبق فهم خود در دفتری یا جایی تقریر نماید من از این روش در یادگیری درس رسائل استفاده نموده و تقریرات استادم را نگاشته ام می توانم بگویم یکی از کاراترین روش ها برای به یاد ماندن مطالب می باشد.

روش چهارم: این روش بهترین و کاراترین روش در به یاد ماندن مطالب می باشد من این روش را بارها امتحان نموده ام می توانم بگویم که نتایج بسیار عالی از این روش به دست آورده ام جالب این جا است که در این روش نیازی به حفظ هیچ مطلبی نیست فقط در هنگام امتحان یا هر موعدی که نیاز به مطالبی است با یک دوره کوتاه، به هدف خود نائل می گردیم این روش معروف به روش خلاصه برداری است این روش بر محور یک قاعده می چرخد و آن این می باشد که بعضی عبارات در یک مطلب مثلا علمی، به قدری کلی هستند که با توجه و اندیشیدن در مورد آن ها ذهن انسان سایر مطالب علمی که نخوانده است را در ذهن خود نتیجه گیری یا به یاد می آورد پس ما باید به دنبال آن عبارات باشیم که این یعنی خلاصه کردن مطالب که البته باید صورت گیرد شایان ذکر است که در این روش باید یک دور مطالبی که قصد خلاصه کردن آن را داریم، خوب خوانده و برای ما تفهیم شود و سپس خلاصه برداری صورت گیرد زیرا این روش در این صورت کارا می باشد.

در پایان چند نکته قابل ذکر می باشد که باید بیان شود.

نکته اول: مطالب حفظی هر چقدر ساده تر و عامیانه تر باشد ذهن بهتر آن را هضم و در حافظه نگه می دارد پس مطالب سنگین و ناواضح در ذهن ماندگاری کمتری دارند.

نکته دوم: استفاده از نثر مسجع یا نظم در حفظ مطالب کارا می باشد.

نکته سوم: لذت بردن از یادگیری درس و علاقه به آن باعث به یاد ماندن مطالب با زمان بیشتر در ذهن می شود مثلا بنده به خاطر علاقه وافر به مباحث تاریخی یا نظامی حتی با یک بار روزنامه وار خواندن آن ها، مطلب را تا سال ها در ذهن خود همچنان باقی می ببینم پس سعی کنید هر مطلبی را با علاقه مطالعه یا یاد بگیرید.